■ Júniusban Derzsi zenekar koncerten voltam ne kérdezzék, hogy kerültem oda, egyszer csak ott voltam. Nyitott tér, kirakott műanyag székek, szabadtéri színpad. A színpadról egy kalapos fickó győzködi az arra járókat, hogy ne menjenek el, mert az ő koncertjeiken még ennyien soha nem voltak – kb. 100-an lehettünk – és szeretne egy selfie-t csinálni, amivel henceghet a Facebookon…
Kíváncsivá tett, hogy mi fog ebből kisülni, aztán ez a bolondos, fura, kalapos fickó elkezdett énekelni, egyéni humorával kommunikálni a nézőkkel. Azt vettem észre, hogy milyen gyorsan elrepült az egy óra. A tér megtelt és mindenkin láttam, hogy még hallgatná ezeket a zseniális zenészeket, és ezt a bolondos figurát, aki énekelt, standupolt, parodizált. Szórakoztatott. A Derzsi zenekar. Aztán utánanéztem, ki ez a számomra ismeretlen úriember. Megtudtam, hogy énekel, színész, zeneszerző, de rendezett is már. Olyan mindent is csinál ember.
–– Hogyan és mikor alakult a Derzsi zenekar?
— A Covid előtt alakítottuk Balogh Laci gitárossal és Novák Csaba nagybőgőssel. Hankó József később csatlakozott hozzánk. Volt egy álmom, hogy táncdalokat, régi slágereket szeretnék előadni kávéházi cigányzene stílusában. Ezt sikerült ezáltal valóra váltanom.
— Hogyan reagáltak a zenészek a felkérésre?
— Balogh Laci, aki Roby Lakatos gitárosa volt éveken keresztül, az első pillanattól kezdve szereti, igazi örömzenének tartja. Novák Csabi szintén, aki Balogh Kálmán, Palya Bea állandó bőgőse is, kikapcsolódik a koncertjeinken. Hankó Józsefet, aki a New York kávéház prímása, két évig fűztem, hogy szálljon be a bandába, és most már ő is oszlopos tagunk.
A tizenötödik
— Hogy jutott eszedbe dal közben megállni és a távozó csoportot megszólítani, hogy miért mennek el, annyira rossz nem volt!?
— Szabadtéren, főleg ingyenes koncerteken az emberek jönnek-mennek. Belenéznek a műsorba, megunják, tovább mennek. Ilyenkor megpróbálnak a dal végén, a taps alatt elmenni, de ez a kis csoport még a dal alatt indult el, gondoltam, mint a filmekben poént csinálok abból, hogy leszólítom őket. Természetesen nagy nevetés lett a párbeszédből, amiből kiderült, hogy tetszett nekik az előadás, csak késő volt és siettek, hogy elérjék az utolsó buszt.
— Merre lehet találkozni veletek ebben a felállásban?
— Még nem vagyunk széles körben ismertek. Az egyik koncert hozza a másikat. Valahol látnak minket, elkérik az elérhetőségeinket, aztán egyszer csak szól a telefon. Havonta 1-2 koncertet adunk, főleg a velünk egykorúak és a tőlünk idősebb korosztály számára. Elérhetőek vagyunk a TikTokon, a YouTubeon és az Instagramon is.
— Tavaly zeneszerzőként is debütáltál…
— 2022 április 22-én mutatta be a budapesti Madách Színház a III. Madách musicalíró pályázat fődíjas művét, A tizenötödik című musicalt, amely zeneszerzőként az első profi színházban jegyzett művem. Hat éven keresztül írtuk a darabot Meskó Zsolt szövegíró barátommal közösen. Az első pillanattól kezdve a Madách Színházba képzeltem el, és bár fogalmam sem volt arról, hogy ezt miként érem el, de határozottan tudtam, hogy csak ott lehet a bemutatója. Aztán meghirdették a pályázatot, amire jelentkeztem, és az álmom valósággá vált. Azóta játszom is a Madách Színházban. Amikor A tizenötödiket egyeztettük Szirtes Tamás igazgató úrral, kiderült, hogy kellene egy Piangi Az operaház fantomjába. A direktor úr rám nézett: Gyurikám el tudná énekelni? Hogyne tanár úr… és egy 20 évvel ezelőtti meghallgatás után megkaptam a szerepet. Ugyanis az ősbemutató előtti meghallgatásra én is jelentkeztem, csak akkor még túl fiatal voltam hozzá.
Itthon és külföldön
— Emellett önálló műsoraiddal is járod az országot-világot.
— Két saját gyártású darabom van, az egyik Meskó Zsolt: Szerelmem, Sárdy monooperett, ami Sárdy János életéről szól és már túl van a 200. előadáson. Szerepeltem vele az USA-ban, Kanadában, Svédországban, illetve Belgiumban is. A másik Lehár Ferenc életéről szól, Varga Emese állította össze Lehár Ferenc önéletrajzi írásaiból. Az utóbbival a nézők szavazatai alapján elnyertem a legjobb előadás díját ez év júniusában Veszprémben, a VI. Rátonyi Róbert Operett Fesztiválon.
— Ugyancsak találkozhat veled a közönség A három királyok nevet viselő trióban is, amelyben Vadkerti Imrével és Kovács Koppánnyal hívják zenei utazásra az embereket. Mióta működtök ebben a formában együtt és mi jellemzi a zenei munkásságotokat?
— Régi barátok vagyunk Vadkerti Imrével (Kormorán) és Kovács Koppánnyal (Rómeó vérzik). Mindhárman felvidékiek vagyunk. 2016-ban gondoltunk egyet, és megszerveztünk egy adventi koncertet Nagyszarván, a szülőfalumban. Akkor jött az ötlet. Az egyik József Attila versben, ami meg is szólalt a Kormorán együttes féle feldolgozásban, elhangzik a három királyok. Mi véletlenül éppen hárman voltunk, ezért ezt a címet adtuk a koncertnek. Akkora sikerünk lett, hogy még abban a hónapban további két koncertet is lekötöttünk. A következő évben már ezzel a névvel mentünk Kanadába, egy egyhónapos turnéra. A három királyok produkcióra módosítottuk a nevünket. Sok helyre invitálnak, de sajnos külön elfoglaltságaink miatt nem tudjuk mindig elvállalni. De decemberben természetesen lesznek koncertjeink!