Egyre gyakoribbak a közműszolgáltatók nevében érkező adathalász levelek

  15 Feb 2021

  • A fogyasztók egyre gyakrabban kapnak adathalász e-maileket, amelyek egyes közmű- és energiaszolgáltató cégek nevében érkeznek – hívta fel a figyelmet a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH).

Ezek a levelek szövegezésükben és kinézetükben is megtévesztésig hasonlítanak azokra az értesítésekre, melyeket valódi szolgáltatók küldenek. A MEKH felhívja a fogyasztók figyelmét, hogy ha kétségük támad egy közmű- vagy energiaszolgáltató nevében érkezett elektronikus levél hitelességével kapcsolatban, mindenképpen vegyék fel a kapcsolatot a szolgáltató ügyfélszolgálati munkatársaival.

A közmű- és energiaszolgáltatók nevében, de azok tudta nélkül érkező hamis értesítések célja lehet az ügyféladatok megszerzése, de előfordulhat, hogy a csalók egy-egy „elmaradt” villany-, gáz vagy vízszámla befizetésére szólítanak fel, ami anyagi kárral is járhat.

Az ilyen leveleknél fontos ellenőrizni, hogy valóban a szerződéses szolgáltatótól érkezett, vagyis az e-mailben szereplő feladó címe azonos-e azzal, amelyik a szolgáltatóval levelezni szoktak.

Az energiahivatal a számla fizetési határidejét is javasolja ellenőrizni, mivel a számla kézbesítése és a befizetési határidő között 8 napnak kell eltelnie. Az e-mailben található azonosítókat (szerződésszám, a felhasználó azonosító száma, a felhasználási hely címe) meg kell vizsgálni, azoknak egyezniük kell a saját szerződésükben olvasható azonosítókkal.