Tordai István, a magyar James Bond

  27 Feb 2021

  • Nemrégiben a No Time to Die című, 25. James Bond filmet támogató egyik világmárkával együttműködésben készült el egy nemzetközi, James Bond hangulatú reklámfilm, amelynek Tordai István az egyik főszereplője. A népszerű tévésnek – akivel közel két évtizede találkozhatunk rendszeresen a televízió képernyőjén – nem ez az első reklámszereplése, de ennek köszönheti, hogy a magyar James Bondként került be a köztudatba.

– Hogyan jött a felkérés és miként készült az újfajta kihívásra?

 Már több világmárkának készíthettünk reklámfilmeket, amelyekben szerepeltem, mint az adott márka magyar reklámarca. A mostani filmünkben három olyan brand is feltűnik, amelyek támogatják a 25. James Bond filmet. Korábban velük is dolgoztam már együtt, majd az egyikük behívatott a központjába és megkért, hogy vállaljam el egy James Bond hangulatú reklámfilm elkészítését a számukra. Elvállaltam. A forgatás előtt két és fél hónappal közel száz kiló voltam. Úsztam, futottam, keveset ettem és a forgatás napjára 15 kilóval lettem kevesebb.

Minden ízében magyar

– Miben különleges ez a reklámfilm?

 A James Bond az egyik legismertebb brand a földkerekségen, ezért nagyon óvatosan lehet csak hozzányúlni. A szellemi alkotások joga és nemzetközi jogászok hadserege védi. Egyébként 007-es hangulatú filmet készíteni önmagában nem szabályellenes, ha minden vonatkozó szabályt betartunk. Miután elkészült a film első verziója, több országban is megvizsgálták és jelezték felénk, hogy mi az, amit változtatnunk kell rajta, hogy ne legyen támadható a produktum. Hosszú időn át ment az engedélyeztetés és volt olyan is, amikor azt az állásfoglalást kaptuk, hogy nem lesz az egészből semmi, vagyis nem mutathatják be a filmünket. Akkor el is engedtem a történetet, de aztán jött egy újabb instrukció, hogy mégis bemutathatjuk. Nagyon büszke vagyok rá, hogy minden eleme magyar. A Gödöllői Királyi Kastélyban forgattuk, a stábtagok és a szereplők is magyarok.

Segít a magas nézettség

– Számos csatornán, sokféle műsor műsorvezetőjeként, szerkesztőjeként, producereként találkozhattunk önnel az elmúlt, közel 20 év során. Jelenleg a Sport1, Sport2 és OzoneTV csatornákon fut SportVerda című műsora, amelyet 2009 márciusában indított útjára. Mi segítette/segíti hozzá a produkciót, hogy ilyen hosszú időn keresztül fennmaradjon és élvezze a nézők érdeklődését?

 Ha jól tudom, a SportVerda a tévécsatornákkal és erős internetes jelenlétével a legnagyobb elérésű műsor a témakörében Magyarországon. Hogy hosszú évek óta fent van a víz felszínén, annak talán az lehet a titka, hogy nagyon sok munka van mögötte. Minden egyes bejátszóba beletesszük szívünket- lelkünket. Emellett szerintem még az is hozzájárul a sikerhez, hogy nem túlzottan szakmai a hangvétele. Megpróbálok kilépni a tematikus műsorok határaiból és közérthetően, széles közönséghez szólok. Emiatt persze kritikát is kapok, de a számok azt igazolják, hogy jó az irány. A SportVerda úgynevezett szponzorfinanszírozott műsor, ami erősen megköti az alkotó ember szárnyaló fantáziáját, hiszen az efféle műsorok kompromisszumokkal vannak teli. A szponzor meghatározza, hogy mit szeretne látni a pénzéért a képernyőn – ami érthető –, mi pedig lavírozunk a hatóság szabályait betartva és mindeközben megpróbálunk szórakoztatóak maradni. Nem olyan anyagokat készítünk, amilyeneket szeretnénk, hanem olyanokat, amelyekre megrendelésünk van. Nem egyszerű a dolgunk, de egyelőre működik.

– Mennyire nehezítette/nehezíti meg a munkájuk elvégzését a koronavírus-járvány? Milyen akadályokat kellett leküzdeniük tavaly tavasztól kezdve és tudnak-e a megszokott rend szerint zajlani jelenleg a forgatások?

 A vírus miatt néhány támogatónk nehéz helyzetbe került és sajnos búcsúzott tőlünk, de nem adjuk fel és megyünk előre. Mi is rosszabb helyzetbe kerültünk, de a magas nézőszámunknak köszönhetően életben vagyunk. A szabályokat betartva forgatunk, amíg vannak megrendeléseink. Természetesen a nézettség mellett az is segít a csapatunkon, hogy világmárkák magyar reklámarca voltam/vagyok. Az egyik megrendelés hozza a másikat. Direkt nem szerepelek celeb műsorokban, hogy hiteles tudjak maradni. Hosszú folyamat volt ezt elérni, de azt hiszem sikerült.

– Már pályafutásának korai szakaszában az autókkal kapcsolatos témák mellett tette le a voksát. Mi vonzotta ebben a világban?

 Szeretem az autókat. Napjainkig olyan 1200 autót vezethettem már, de még mindig izgalommal várom, hogy milyen lesz beleülni egy-egy új modellbe. Már rég bele kellett volna fásulnom, de valamiért nem így történt. Többször felmerült, hogy vezessek olyan műsorokat, amelyek nem kötődnek az autókhoz, például talk show-t, és lehet, hogy valamikor ez meg fog történni, de az autókat szerintem nem fogom elengedni.

Készül a folytatás

– Milyen céllal, belső motivációval készíti az újabb és újabb műsorokat, epizódokat?

 Célom a legjobbnak lenni és a legtöbb nézőhöz eljutni. Úgy vélem, hogy a minőség mindig megállja a helyét, bár az internetes tartalmakra ez mostanság nem mindig igaz. Egyelőre nem szeretnék egyedül, egy szál telefonnal a kezemben filmet készíteni egy autóról. Az anyagi hasznom magasabb lenne, de valószínűleg lerombolnám azt, amit eddig felépítettem. A dr. Tordai István név jelenleg egyenlő a minőséggel, amit szeretnék fenntartani.

– Melyik korábbi televíziós munkájára emlékszik a legszívesebben vissza, melyik állt legközelebb a szívéhez?

 A legutóbbi 007 hangulatú film. Ezzel az alkotással átléptük a tévés szintet. Valahol a tévé és a mozi között lebegünk.

– Milyen feladatok várnak önre az idei évben?

– A Leave the Dark című James Bond hangulatú filmünk zenéje ugyan angolul szól, de magyar alkotók műve. Szabó Ágnes írta a szövegét, Harmath Szabolcs komponálta a dallamát, Erdőhegyi Brigitta pedig csodásan énekli. E zeneszámnak fogunk videóklipet forgatni, vagyis készül a reklámfilmünk folytatása. A távolabbi jövőben forgatjuk a tévéműsorokat és egyéb reklámfilmeket is, mert újabb világmárkáktól érkeztek megkeresések.

Budai Klára